بیماری لثه چیست و چرا باید به متخصص لثه مراجعه کرد؟

 مراجعین گرامی:

خوشحال میشویم اکنون که در حال مشاهده وبسایت مطب دندانپزشکی دکتر مهتاب معتبر هستید این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله که با کوشش تیم ما نگارش شده است سعی کرده ایم تا شما را با بیماری های لثه و انساج اطراف دندان ها یا همان بیماری های پریودنتال آشنا کنیم. تشخیص بیماری های پریودنتال و جراحی لثه درمان تخصصی مطب ماست. خوشحال می شویم متن زیر را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال نیز با ما تماس بگیرید. همچنین با نوشتن دیدگاه خود در انتهای مقاله ما را یاری نمایید:

خیلی از افراد بیماری های داخل دهان را تنها پوسیدگی ها و عفونت ریشه می دانند در حالیکه بیماری هایی که انساج لثه و بافت احاطه شده اطراف دندان ها مشکلات زیادی را به همراه داشته و نیاز به تشخیص و درمان توسط متخصص و جراح بیماری های لثه است.

خیلی از افراد تصور می کنند که تنها با یک جلسه جرمگیری مشکلات لثه شان حل می شود یا با مصرف کوتاه مدت دهانشویه التهاب لثه رفع می گردد. باید تاکید کنیم که بیماری های انساج پریودنتال دارای طبف وسیعی از بیماری هایی با علایم خفیف نظیر التهاب لثه تا علایمی شدیدتر همچون لقی دندان ها، از دست رفتن استخوان و یا حتی وجود عفونت و درد شدید در لثه ها است.

گاهی اوقات نیز بیماری های لثه هیچ علامتی برای بیمار ایجاد نمیکنند و به صورت تصادفی توسط دندانپزشک کشف و تشخیص داده می شوند به همین دلیل توصیه می شود حتما به متخصص لثه (پریودنتیست) مراجعه شود.

بیماری های لثه می تواند هم در افراد جوان و هم در افراد سالمند مشاهده شود. برخی اوقات این بیماری دارای منشا ژنتیکی بوده و فاکتورهای ژنتیکی در بروز آن نقش دارد، به همین دلیل ممکن است که در فردی که به فرض پدر و مادرش مشکل لثه دارند نیز مشاهده شود.

علائم هشدار دهنده ی بیماری لثه:

  • قرمزی، تورم، خونریزی، یا تحلیل لثه
  • ایجادفاصله بین دندانها، و شل شدن دندان ها
  • بوی بد نفس و طعم بد دهان

بعضی از مشکلات لثه میتواند با رعایت بهداشت و دستورات بهداشتی که متخصص لثه شرح می دهد درمان و کنترل گردد ولی برخی دیگر مستقل از رعایت بهداشت بوده و حتی در افرادی که سطح بالایی از بهداشت دهان و دندان را دارند بروز پیدا میکند.

ارتباط بیماری های لثه با بیماری هی سیستمیک از جمله مشکلات قلبی و عروق کرونری، بیماری دیابت، و حتی سرطان دیده شده است. حتی امروزه کشف شده است که در افرادی که بیماری های پریودنتال دارند احتمال ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید 19 (کرونا) بیشتر از افراد عاری از بیماری لثه است.

دخانیات نقش فراوانی در بروز و تشدید مشکلات لثه دارند.

مورد دیگر که بسیار برای خانم های باردار و در دوره شیردهی مهم است:

احتمال تولد نوزادان زودرس در مادرانی که بیماری لثه دارند بیشتر است . بسیار توصیه می گردد که بانوان پیش از دوره بارداری و همچنین در طی دوره بارداری حتما به متخصص لثه مراجعه نمایند و تحت نظر وی قرار بگیرند.

در مقالات دیگر به طور مفصلی به توضیح بیماری های لثه و انساج پریودنتال پرداخته ایم. همچنین می توانید ویدیوهای سایت را نیز مشاهده نمایید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *