لزوم مراجعه بیماران قلبی و دیابتی به  متخصص لثه (پریودنتیست)

مراجعین گرامی:

خوشحال میشویم اکنون که در حال مشاهده وبسایت مطب دندانپزشکی دکتر مهتاب معتبر هستید این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله که با کوشش تیم ما نگارش شده است سعی کرده ایم تا شما را با بیماری های لثه و ارتباط آن با بیماری های زمینه ای آشنا کنیم. تشخیص بیماری های پریودنتال و جراحی لثه درمان تخصصی مطب ماست. خوشحال می شویم متن زیر را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال نیز با ما تماس بگیرید. همچنین با نوشتن دیدگاه خود در انتهای مقاله ما را یاری نمایید:

ارتباط بیماری ها قلبی با بیماری لثه:

التهاب مرتبط با بیماری لثه عامل پیش بینی کننده التهاب عروقی است که می‌تواند باعث حملات قلبی، سکته مغزی و سایر انواع خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی شود. همچنین در صورتی که فرد مبتلا به بیماری های قلبی و عروق کرونر دچار بیماری های پریودنتال شود می تواند پیش آگهی بیماری قلبی را تحت تاثیر قرار داده و به نوبه ای بر روی شدت بیماری تاثیر بگذارید. علت این ارتباط وجود برخی فاکتورهای التهابی است که در روند بیماری لثه به وجود می آید. محققان معتقدند که التهاب موضعی پریودنتال موجب فعال شدن سلول‌های سیگنال‌ده از طریق مغز استخوان می‌شود که التهاب عروق را تحریک کرده و منجر به عوارض قلبی می‌شود.

بدین گونه می توان گفت که بیماری لثه از عوامل خطر در بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین تشدید این بیماری هاست.

هر گاه جایی از بدن دچار تجمع میکروب شود بدن به عنوان یک جسم خارجی واکنش نشان داده و به صورت التهاب بروز می‌کند، در این بیماران میزان زیادی سایتوکین‌ها که به آن‌ها عوامل التهابی می‌گویند ایجاد شده و در واقع با افزایش ترشح این عوامل  التهابی در بافت لثه، مقداری از آن ‌ها وارد جریان خون سیستمیک بدن می‌شود. بیماری لثه نیز وابسته به یکسری از باکتری های خاص و فاکتورهای التهابی است که در صورت بروز آن در دهان افزایش می یابند. همچنین جرم نیز محل تجمع این میکروب ها بوده و شرایط التهابی را برای انساج لثه ایجاد میکند. به همین علت لزوم چکاپ جهت یک جرمگیری صحیح و مناسب بسیار توصیه می شود.

محققان ثابت کردند باکتری‌های ناشی از بیماری‌های التهاب لثه جز شایعترین باکتری‌هایی هستندکه درشریان‌های عروق کرونر قلبی دیده شده اند، و افرادی که آنژیوگرافی قلبی انجام داده‌اند دچارپلاک‌های آترواسکلروزیس بوده اند و وجود همین پلاک‌ها درون عروق کرونر باعث سکته قلبی می‌شود .

لذا با توجه به این شرایط بسیار به بیماران قلبی مراقبت های لثه و مراجعه به پریودنتیست توصیه میگردد. پیشنهاد می شود افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند به صورت مرتب تحت نظر یک متخصص لثه باشند.

ارتباط بیماری لثه با دیابت:

بیماری لثه و دیابت بیماریهای مزمنی هستند که با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد.ارتباط بین این دو بیماری دو سویه است. تصور می شود که التهاب در بدن مسئول این ارتباط باشد؛ در واقع، بیماری لثه شایع ترین بیماری التهابی است.بیماری لثه (پریودنتال) شامل ژنژیوویت (لثه های ملتهب) و پریودنتیت (التهاب لثه ها و ساختارهای حمایت کننده از دندان ها) است.

فاکتورهای التهابی ناشی از بیماری های لثه در این بیماری زمینه ای نیز نقش فراوان دارند. امروزه در بسیاری از تحقیقات ارتباط بیماری های لثه با دیگر بیماری های زمینه ای حتی سرطان ها ثابت شده است. لذا می بایست بیشتر مشکلات پریودنتال را جدی گرفت.

می توان این چنین بیان کرد که با کنترل و درمان بیماری پریودنتال می توان به کنترل دیابت نیز کمک کرد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *