مزیت های ایمپلنت های دندانی

مزیت های ایمپلنت های دندانی


مزیت های ایمپلنت های دندانی

مراجعین گرامی:

خوشحال میشویم اکنون که در حال مشاهده وبسایت مطب دندانپزشکی دکتر مهتاب معتبر هستید این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله که با کوشش تیم ما نگارش شده است سعی کرده ایم تا به زبانی ساده تر از ایمپلنت ها و مزیت آنها که درمانی اصلی و تخصصی مطب ماست برای شما شرح دهیم، خوشحال می شویم متن زیر را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال نیز با ما تماس بگیرید  و همچنین با نوشتن دیدگاه خود در پایین مقاله ما را یاری نمایید:

دندان های ممکن است به علل مختلفی از جمله پیشرفت پوسیدگی، عفونت، بیماری های انساج پریودنتال (بیماری لثه) و … از دست بروند و فرد ناچار به خارج کردن دندان شود.  در این صورت محل دندان از دست رفته به صورت فضایی خالی باقی خواهد ماند. در گذشته اگر این فضای خالی در ناحیه قدام بود و در لبخند و صحبت فرد از نظر زیبایی و تکلم مشکل ایجاد میکرد با کاربرد پروتزهایی به نام بریج (روکش هایی که به هم متصل هستند و توسط استفاده از دندان ها مجاور به عنوان پایه ناحیه بی دندانی را پر میکنند) درمان میشد. اما اگر در خلف فک بود در خیلی از مواقع چون در دسترس نبود و در دید نیز قرار نداشت به همان صورت به حال خود رها میشد.

ممکن است تصور کنید خب این فضای خالی که مشکلی ایجاد نخواهد کرد پس میتوان آن را رها کرد و به همان صورت با این شرایط ادامه داد ولی این تصور کاملا اشتباه است!!!!!

علت چیست؟

دهان و دندان ها بافت زنده هستند و مجموعه دندانی همیشه در یک تعادل و بالانس قرار دارد. دندان ها ثابت در جای خود نیستند! اشتباه نکنید، دندان ها یکسره در حال حرکت هستند تا بتوانند هارمونی داخل دهان و سیستم دهان و دندان و فک ها را برای شما حفظ کنند. اگر دندانی از دست برود ، مجموعه دندانی متوجه عدم حضور آن می شوند و هوشمندانه سعی بر پر کردن این فضا می کنند به طوری که دندان مقابل رویش مضاعف کرده و دندان مجاور نیز به سمت ناحیه خالی کج می شود. چون دندانی های از فضای طبیعی خود خارج شده اند مشکلاتی زیادی از جمله عریان شدن ریشه دندان ها، تجمع و گیر غذایی، پوسیدگی، و … به مرور ایجاد خواهد شد. در کنار مشکلات دندانی، استخوان فک نیز در ناحیه دندان از دست رفته به مرور دچار تحلیل می شود زیرا که دیگر نیرو های بیومکانیکی مناسب جهت فرآیند ساخت و ساز استخوان وارد نمی شود.

حتما دهان افراد سالخورده ای که بی دندانی کامل دارند را مشاده کرده اید. دیگر خبری از استخوان فک نیست. چانه جمع می شود و استخوانی بسیار نازک خصوصا در فک پایین مشاهده می شود . برخی توصیه میکنند شیر کم خورده اند و اینگونه شده است در حالیکه این تحلیل استخوان فک مربوط به عدم حضور دندان ها در دهان است نه مصرف شیر!

اینجا است که ایمپلنت مزیت خود را نشان می دهد! ایمپلنت را همچون دندانی شبیه سازی شده تصور کنید. قسمتی که داخل استخوان میرود و نقش ریشه را بر عهده دارد و قسمتی که روی بخش ریشه ای قرار میگیرد و تاج دندان است. ایمپلنت به علت اینکه شباهت زیادی به دندان در دهان و استخوان فک دارد میتواند نیروهای بیومکانیکی و به متعاقب آن شرایط بالانس سیستم دهان و دندان را تا حد بسیار زیادی به حالت حضور دندانی طبیعی تبدیل نماید!

پس میتوان از جمله مزایای ایمپلنت های دندانی به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جایگزین فضای خالی با شکل یک دندان طبیعی
  2. حفظ بافت استخوانی و جلوگیری از تحلیل استخوان
  3. جلوگیری از تراش و روکش دندان های مجاور (در حالیکه در درمان های بریج پروتزی باید دندانی های مجاور نیز زیر روکش بروند و بی دلیل تراش بخورند)
  4. ایجاد تعادل در سیستم دهان و دندان
  5. حفظ ایمپلنت و طول عمر بیشتر آن در مقایسه با دیگر درمان های جانشین
  6. ایجاد بهترین شرایط زیبایی

و دیگر موارد که قطعا توسط دندانپزشکان ما در جلسه مشاوره ایمپلنت شما در مطب دندانپزشکی دکتر مهتاب معتبر شرح داده خواهد شد.

 امیدواریم مطالب فوق مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *